
ProPublica:
Investigative Journalism or Liberal Spin?

CONTENTS

May 2009

ProPublica
Page 1

Philanthropy Notes
Page 6

By Cheryl K. Chumley

The king and queen of toxic mortgages: Herb and Marion Sandler sold their S&L and 
its doomed loan portfolio to Wachovia for $24 billion, a transaction that sealed the 
bank’s fate. Generous funders of left-wing groups such as ProPublica, the Sandlers 
are members of George Soros’s Democracy Alliance, a billionaires’ club determined 
to push America to the left.

Question: What’s a liberal to do? 

With the burgeoning popularity of 
Fox News, the Drudge Report website, the 
dominance of conservatives on talk radio 
(Rush Limbaugh, Sean Hannity, Mark Levin 
et al) and the rising tide of conservative 
political bloggers, it’s no wonder old-line 
left-liberal journalists are growing anxious 
about promoting their message to the media. 
As daily newspaper circulation plummets 
and the audience of ABC, CBS, NBC, and 
CNN ages and shrinks, liberals are watching 
their authority fade. They can no longer set 
the public agenda without being challenged 
by conservative media voices.

Answer: Create a media outlet that will pro-
duce left-wing “investigative” hit pieces that 
can be given to cash-strapped newspapers 
at no cost.

In October 2007 the world of journalism 
was informed that a fl edging nonprofi t outfi t 
called Pro Publica, Inc. was about to come to 
its rescue. The stated mission of the group, 
which goes by the trade name ProPublica, is 

to generate hard-hitting investigative jour-
nalism by pursuing stories that have “moral 
force.” Paul E. Steiger, a former managing 
editor at the Wall Street Journal, was an-
nounced as the organization’s president and 
editor-in-chief.

Steiger said ProPublica would “shine a light 
on exploitation of the weak by the strong 
and on the failures of those with power to 
vindicate the trust placed in them. We will 
be non-partisan and non-ideological, adher-
ing to the strictest standards of journalistic 
impartiality and fairness.”

ProPublica’s website ominously declares 
that:

Summary: The press is fi lled with sad sto-
ries about venerable for-profi t newspapers 
that have been forced to declare bankruptcy 
and shut down. So it’s striking that the bil-
lionaire liberals Herb and Marion Sandler 
have decided now is the time to fund a new 
nonprofi t group called ProPublica whose 
mission is to serve the public interest by 
funding independent investigative journal-
ism. Too bad Pro Publica churns out little 
more than left-wing hit pieces about Sarah 
Palin and blames the U.S. government for 
giving out too little foreign aid.

Investigative journalism is at risk. Many 
news organizations have increasingly 
come to see it as a luxury. Today’s investi-
gative reporters lack resources: Time and 
budget constraints are curbing the ability 



2 May 2009

FoundationWatch

Editor: Matthew Vadum

Publisher: Terrence Scanlon

Foundation Watch
is published by Capital Research 
Center, a non-partisan education and 
research organization, classifi ed by 
the IRS as a 501(c)(3) public charity.

Address:
1513 16th Street, N.W.
Washington, DC 20036-1480

Phone: (202) 483-6900
Long-Distance: (800) 459-3950

E-mail Address:
mvadum@capitalresearch.org

Web Site:
http://www.capitalresearch.org

Organization Trends welcomes let-
ters to the editor.
Reprints are available for $2.50 pre-
paid to Capital Research Center.

of journalists not specifi cally designated 
“investigative” to do this kind of reporting 
in addition to their regular beats. This is 
therefore a moment when new models 
are necessary to carry forward some of 
the great work of journalism in the public 
interest that is such an integral part of 
self-government, and thus an important 
bulwark of our democracy. 

The business crisis in publishing and — 
not unrelated — the revolution in publish-
ing technology are having a number of 
wide-ranging effects.  Among these are 
that the creation of original journalism 
in the public interest, and particularly the 
form that has come to be known as “in-
vestigative reporting,” is being squeezed 
down, and in some cases out.

ProPublica acknowledges that “the num-
ber and variety of publishing platforms is 
exploding in the Internet age,” but it warns 
that “very few of these entities are engaged 
in original reporting.” Sources of opinion 
may be proliferating, “but sources of facts on 
which those opinions are based are shrink-
ing.” While the fl ourishing of many opinions 
is good for society, ProPublica laments that 
any lack of interest in reporting actual facts 
is harmful.

The ProPublica manifesto sounds reasonable 
enough, but what’s left unsaid is the fact that 
this particular nonprofi t 501(c)(3) organiza-
tion gets its money from donors who want 
to promote radical left-leaning change in 
American society.

The white knights are the billionaires Herb 
and Marion Sandler, a married couple who 
have committed a reported $10 million to 
the cause of strengthening the left’s shaky 
grip on the media.

In unveiling his new organization, Herb 
Sandler boasted that ProPublica would be 
“devoted entirely to the creation of journal-
ism in the public interest.” 

ProPublica currently employs 28 journalists 
who are supposed to fi ll the nation’s gap in 
investigative reporting by providing budget-
conscious media with in-depth prepackaged 
news stories. Headquartered in Manhattan, 
the group’s newsroom was up and running 
in June 2008, as the presidential campaign 
was in moving into high gear.

ProPublica does not publish its own reports. 
Instead, like a traditional news wire service it 
tries to place its stories in established media 
outlets. However, unlike a for-profi t wire 
service like AP, it makes its work available 
no cost. To date ProPublica has worked 
with, among others, the Washington Post, 
Chicago Tribune, Dallas Morning News, 
and WNYC Radio.

In addition to the Sandlers, the group has 
received funding from the John D. and 
Catherine T. MacArthur Foundation, the 
Atlantic Philanthropies (whose CEO is Gara 
LaMarche, a former U.S. program director 
at George Soros’s Open Society Institute) 
and the now-defunct JEHT Foundation. 
JEHT closed its doors recently after liberal 
philanthropist and fi nancier Bernard Madoff, 
who managed the charity’s funds, siphoned 
away its endowment.

ProPublica’s board of directors is packed with 
garden-variety liberals, including Harvard 
professor Henry Louis Gates, Jr., Rebecca 
Rimel, who heads the Pew Charitable Trusts, 
and Alberto Ibargüen, former publisher of 
the Miami Herald who heads the journalism-
focused John S. and James L. Knight Founda-
tion (2007 assets: $2.3 billion). (Paul Steiger, 

ProPublica’s president is also on the Knight 
Foundation board.)

Also on the ProPublica board is former Rep. 
James A. Leach (R-Iowa) whose transforma-
tion from milquetoast moderate Republican 
to fl aming leftist was completed last summer 
when he endorsed Barack Obama for presi-
dent and addressed the national Democratic 
convention. Herb Sandler is the board’s 
chairman.

ProPublica also has an advisory board that 
lists to port. On it are Jill Abramson, a manag-
ing editor of the New York Times, perennial 
pundit David Gergen, and Cynthia A. Tucker, 
who manages the editorial page of the Atlanta 
Journal-Constitution.

Subprime Sandlers
Herbert and Marion Sandler made their 
fortune by purchasing a humble California 
savings and loan called World Savings for $4 
million in 1963 and building it into mighty 
Golden West Financial Corp., one of the 
largest home mortgage lenders in the coun-
try. In 2006, they lost Golden West, which 
had over $125 billion in assets, to Wachovia 
for $24 billion. Wachovia, which made the 
terrible decision to purchase the company’s 
portfolio of subprime loans, teetered on the 
edge of bankruptcy when the housing market 
collapsed. It reported losing $24 billion in the 
third quarter of 2008 and was subsequently 
acquired by Wells Fargo at the end of 2008 
for a paltry $12.7 billion.

Having gotten out of the market at precisely 
the right time, the Sandlers are fl ush with 
cash, and they are throwing mountains of 
money around in an effort to make America 
more liberal. In May 2006, Herb Sandler 
rejected the criticism that he was selling out 
at the top of the market: “The situation is 
fantastic. The expectations are fantastic, and 
the prognosis is fantastic,” he told the Wall 
Street Journal. Holding 10.24% of Golden 
West’s shares, the Sandlers were in line to 
receive a reported $2.6 billion windfall from 
the Wachovia sale. They cashed in about 
half of it when they contributed $1.3 billion 
in cash to their Sandler Family Supporting 
Foundation (assets: $1.5 billion) in 2006.  

In 2004 the Sandlers had contributed $13 
million to pro-John Kerry 527 organizations–
including $2.5 million to the MoveOn.org 



3May 2009

FoundationWatch

Voter Fund. After the Kerry defeat, they 
joined George Soros’s Democracy Alliance 
(of fellow billionaires), a group whose mis-
sion was to avoid future political defeats by 
building an organizational infrastructure of 
liberal think-tanks, leadership schools and 
media outlets to rival the imagined “vast 
right wing conspiracy.” (See Foundation 
Watch, December 2008.)

The Sandler Foundation has given more than 
$247 million to various charities and nonprof-
it advocacy groups since 2003. Grants have 
gone to a constellation of left-liberal public 
interest groups and foundations, including 
Media Matters for America, John Podesta’s 
Center for American Progress, the William 
J. Clinton Foundation, Tides Foundation, 
Center for Community Change, Center on 
Budget and Policy Priorities, Drum Major 
Institute for Public Policy, Center for Respon-
sible Lending, Natural Resources Defense 
Council, Environmental Defense Fund, Pew 
Charitable Trusts, and two ACORN affi liates, 
Project Vote and the American Institute for 
Social Justice.

No doubt the Sandlers expected to be cham-
pioned as magnanimous philanthropists and 

socially-aware donors. But instead, they are 
fi nding themselves vilifi ed in the mainstream 
media.

But by early this year, the couple found their 
way onto Time magazine’s list of “25 People 
to Blame for the Financial Crisis.” Golden 
West had been a pioneer in the creation of 
exotic mortgage products such as the option 
adjustable-rate mortgages, known as ARMs. 
The Sandlers’ company “offered several 
ways to back-load your loan and thereby 
reduce your early payments, with increasing 
zeal and misleading advertisements over the 
next two decades,” said Time. 

Last fall NBC’s late-night “Saturday Night 
Live” program lampooned the Sandlers, ac-
cusing them in a comedy skit of pushing bad 
loans onto Wachovia. Under the faces of the 
actors playing the real-life couple was the 
caption, “People who should be shot.”

Mr. Sandler did not like it. “I have been 
listening to this crap for two years,” Sandler 
told USA Today. “We are being unfairly 
tarred. People have been telling us to speak 
out for some time, but we didn’t think it was 
appropriate. That was clearly a mistake.”

Feeding the Liberal Narrative
In October 2007 Slate magazine’s Jack Sha-
fer wrote a report on the Sandlers’ political 
contributions and theorized that the decision 
by the husband-wife team to fund ProPublica 
signaled an attempt to use their money and 
infl uence “to return us to the days of the 
partisan press.”

The duo has spent “millions on politics,” 
Shafer wrote “The Federal Election Com-
mission database shows the two of them 
giving hundreds of thousands of dollars to 
Democratic Party campaigns. In 2004, Her-
bert Sandler gave the MoveOn.org Voter Fund 
$2.5 million … The Center for Responsive 
Politics Web site reports donations of $8.5 
million from Herbert and Marion to the 527 
group Citizens for a Strong Senate in the 
2004 cycle. CSS was formed by a group of 
strategists with close ties to former North 
Carolina Sen. John Edwards.”

As Slate’s Shafer posits in his expose of the 
Sandlers: “If I were a newspaper editor con-
sidering ProPublica copy for a future issue, 
the fi rst thing I’d want is proof of the fi rewall 
preventing the Sandlers and other funders 
from picking – or nixing – the targets of its 

ProPublica founders Herb and Marion Sandler were brutally lampooned on the Oct. 4 “Saturday Night Live” for their 
role in the subprime mortgage crisis. They sold their S&L, which was weighted down by risky mortgages, to Wachovia. 
When the housing market went into a tailspin, Wachovia found itself in serious fi nancial trouble. (screen grab above from the 
show)



4 May 2009

FoundationWatch

probes … [and] I’d call upon Herbert Sandler 
… to provide ProPublica with 10 years of 
funding, $100 million, and then resign from 
his post as the organization’s chairman so 
he’ll never be tempted to bollix up what 
might turn out to be a good thing.”

Not surprisingly, ProPublica’s coverage thus 
far has had a distinctly liberal bent.

For example, last October ProPublica tried to 
undermine critics of the radical leftist group 
ACORN, the Association of Community 
Organizations for Reform Now. ACORN 
bills itself as a community advocate for the 
poor and politically disenfranchised, but it 
is frequently caught up in accusations of 
voter fraud, and over the last year it’s been 
the subject of many voter fraud reports. 
(See the November 2008 issues of CRC’s 
Foundation Watch and Labor Watch for 
more on ACORN.)

Let’s recap some of ACORN’s news cover-
age last year.

* On Oct. 22, CNN.com ran a story, “Ex-
ACORN worker: ‘I paid the price’ for 
voter registration fraud,” reporting on former 
ACORN worker Clifton Mitchell who falsi-
fi ed the registrations of nearly 2,000 voters 
and spent three months in jail for his crime. 
“Clifton Mitchell … said ACORN threatened 
to close the offi ce if he and his team didn’t 
meet their quota to register 13 to 20 voters 
a day,” CNN reported.

* On Oct. 27, CNN.com followed with 
publication of commentary by Tara Wall of 
the Washington Times. Wall wrote, “Under 
FBI investigation, with about a dozen active 
and open state investigations for accusa-
tions of voter registration fraud, ACORN 
has got some explaining to do. And now 
even The New York Times has chastised the 
organization for ’vastly overstating’ its voter 
registration numbers.” 

* Other reports tied ACORN to then-
presidential candidate, Barack Obama. 
Reporter Amanda Carpenter wrote Oct. 13 
at Townhall.com that the Obama campaign 
was forced to “revise statements about their 
candidate’s work for ACORN and admit the 
campaign paid the group $800,000 for “get-
out-the-vote activities.”

ProPublica leapt to the defense of ACORN, a 

group that for years has received large grants 
from the Sandlers. 

On Oct. 16, ProPublica’s website linked 
to an ABC News story entitled, “Experts: 
McCain ACORN Fears Overblown.” The 
lead sentence of the story began, “Charges 
of potential voter fraud volleyed by Repub-
licans, including Sen. John McCain himself, 
are out of proportion to reality, according to 
election experts.”

On Oct. 29, a ProPublica reporter ignored 
the ACORN voter fraud reports and wrote a 
story instead about the background of a public 
affairs group that had attacked ACORN in 
a prepared advertisement in the New York 
Times. In this piece, “‘Rotten’ ACORN Ad 
Funded by Anti-Minimum Wage Group,” the 
reporter highlighted a “Washington lobby-
ist, who for several years has been fi ghting 
ACORN’s efforts to increase the minimum 
wage at the state and federal levels” and 
who had placed an ad “directing readers to 
the Web site www.rottenacorn.com.” The 
ProPublica story accused the anti-ACORN 
group of abusive labor practices.

ProPublica’s response to persistent news sto-
ries about ACORN voter fraud seem geared 
to ignore the news and debunk ACORN’s 
critics. In fairness, at the bottom of the “Rot-
ten ACORN” piece, the reporter discloses 
that “[t]he Sandler Foundation, the primary 
funder of ProPublica, has given money to 
ACORN,” including “a $300,000 contribu-
tion in fi scal 2007 to expand ACORN fi eld 
operations.”

Other ProPublica stories raise questions 
about its agenda. The group went after 
vice presidential candidate Sarah Palin in a 
lengthy series of reports. On Sept. 3, 2008, the 
story was “Palin’s Pork History,” followed 
on Sept. 5 by “Palin’s Pork History, Part 
2.” ProPublica continued with more stories 
on Palin infrastructure policies as Alaska’s 
governor. On Sept. 13 the headline was “Palin 
Administration Still Pursuing ‘Nowhere’ 
Project,” about the now-infamous Alaskan 
bridge development. On Sept. 17, ProPublica 
followed with “Palin Admin. Oversaw $26 
Million ROAD to Nowhere.” (block capitals 
in original) On Sept. 24 it was: “Palin De-
fended ‘Bridge to Nowhere’ Spinmeisters.” 
On Sept. 25 came “Palin Defends Construc-
tion of ‘Road to Nowhere.’”

By contrast, when there was a fl urry of news 
stories about Barack Obama’s ties to Bill 
Ayers, the former terrorist-turned-professor, 
ProPublica conducted no investigation of its 
own but linked to a single Wall Street Jour-
nal opinion piece at http://online.wsj.com/
article/SB122212856075765367.html. Pro-
Publica completely ignored Rev. Jeremiah 
Wright whose videotaped denunciations of 
America fi gured in much speculation over 
his 20-year personal history with the Obama 
family. Search the ProPublica site for varia-
tions of Wright’s name and title and the only 
piece this researcher could turn up was a 
single story by reporter Richard Tofel who 
wrote, on Jan. 20, 2009, “Obama Speech 
Analysis: The Oratory and the Promises.” 
The story contains nothing about the issue 
but only names Wright in passing. (www.pro-
publica.org/article/obama-speech-analysis-
the-oratory-and-the-promises-090120)

In the months since Barack Obama took 
offi ce, ProPublica has focused plenty of at-
tention on past government failings it thinks 
the Obama administration should fi x. But it 
shows little curiosity about mistakes or mal-
feasance in the Obama administration. For 
instance, an article by Sheri Fink, “Global 
Aid and the New President,” posted on Jan. 
23, 2009 seems to work from the premise 
that America does not provide its fair share in 
monetary contributions for overseas poverty 
eradication and health care.

Fink writes: “The U.S. currently contributes 
about 0.2 percent of its GDP for aid, well 
below the 0.7 percent target set by the Eu-
ropean Union and United Nations.” 
(www.propublica.org/article/global-aid-
and-the-new-president-090123) 

Put aside for the moment the fact that the  
United States doesn’t take its marching 
orders from the EU or the UN. Measured in 
dollars, America’s 0.2% is well above the 
amount other nations give. Moreover, U.S. 
foreign aid fi gures only report on govern-
ment funding and do not include private 
contributions. The Hudson Institute’s Carol 
Adelman has demonstrated the extensive aid 
supplied by American voluntary organiza-
tions, religious congregations, foundations, 
universities, corporations, and largest of all, 
personal remittances of money sent by indi-
viduals in the U.S. back to their homelands. 
In other words, American global assistance 



5May 2009

FoundationWatch

transcends government program funding by 
a wide margin, but the reporters for nonprofi t 
ProPublica don’t seem to get it. The ProPub-
lica article gives voice only to those who 
want to see the U.S. government failing to 
make payments to other world governments 
and international agencies. 

Obama appointments ought to be fodder 
for any sharp investigative reporter. But 
ProPublica has only gone easy on the admin-
istration so far. For instance, ProPublica has 
shown relatively little interest in investigat-
ing Obama’s cabinet selections. There was 
no independent coverage of New Mexico 
Gov. Bill Richardson’s withdrawal from 
consideration for the post of Commerce 
secretary. The nonprofi t referred readers to 
a New York Times article if they wanted 
to learn more about the controversial New 
Mexico procurement process that forced his 
withdrawal. 

ProPublica did do its own reporting on the 
tax troubles of Treasury Secretary Timothy 
Geithner and prospective Health and Human 
Services nominee Tom Daschle, but it failed 
to report on Nancy Killefer and General 
Anthony Zinni, individuals who would seem 
ripe for investigative stories. 

Killefer was selected as the White House 
chief performance offi cer, but withdrew after 
it became known she once had a $900 lien 
on her home for not paying unemployment 
taxes on household help. Iraq war critic 
Zinni was “the guy President Barack Obama 
telephoned the other day to congratulate him 
on his nomination for Iraq ambassador,” 
Britain’s Telegraph reported on Feb. 5, 2009. 
But nobody in the White House bothered 
to tell Zinni that the Obama administration 
later “had changed its mind.” Zinni publicly 
complained about the way he was treated 
and the Telegraph story characterized the 
faux pas as “another indication of a chaotic 
appointment process.” The juicy story ought 
to have inspired some investigation but you 
didn’t read it in ProPublica.

ProPublica also failed to describe what 
happened with Annette Nazareth, who with-
drew her nomination for a deputy slot at the 
Treasury Department, or Sanjay Gupta, the 
CNN medical correspondent who changed 
his mind about an appointment as Surgeon 
General. 

ProPublica reporters should receive high 
praise for their stories on Obama’s stimulus 
package and banking bailouts, on recent 
business and fi nancial scandals, and on 
other issues related to open records and 
open government. But on embarrassments 
closer to the liberal policy agenda the group 
tends to link its website to outside media 
reports rather than conduct independent 
investigations. Compare ProPublica’s heavy 
election coverage of pork spending by Sarah 
Palin to its lax reporting of Barack Obama’s 
personal associations and it is apparent that 
the group’s reporters have little interest in 
offending ProPublica’s founders, funders 
and board members.

The Left Fights On
Taking control of the media is a key element 
for “progressive” organizations that want to 
shape public opinion to promote a left-wing 
policy agenda.

Activists are pushing punitive media mea-
sures such as the Fairness Doctrine and 
other proposals to “hush Rush” and give 
local community groups the power to pres-
sure broadcasters to cover stories they want 
covered. Left-wing watchdog groups such 
as Media Matters for America are zealous 
in their efforts to intimidate journalists to 
toe the liberal line. (See Foundation Watch 
(FW), July 2007 on Media Matters and FW 
January 2009 on the Fairness Doctrine.)

Increasingly, liberal foundations and com-
mentators are urging newspapers to reinvent 
themselves as nonprofi t organizations. One 
member of Congress, Maryland Democratic 
Senator Ben Cardin has even introduced a 
“Newspaper Revitalization Act,” that would 
exempt newspaper advertising and subscrip-
tion revenue from taxation and give news-
papers a nonprofi t status similar to National 
Public Radio or the Public Broadcasting 
System. “This may not be the optimal choice 
for some major newspapers or corporate 
media chains but it should be an option for 
many newspapers that are struggling to stay 
afl oat,” Cardin said.

Arianna Huffi ngton recently announced that 
her left-wing gossip website, the Huffi ngton 
Post, is launching its own Huffi ngton Post 
Investigative Fund. Like ProPublica, her 
nonprofi t fund “will produce a wide-range 
of investigative journalism created by both 

staff reporters and freelance writers.” As the 
newspaper industry continues to contract, 
Huffi ngton voices a common fear that seri-
ous investigative journalism will be a victim 
of the cutbacks. 

Too many newspapers are “drastically reduc-
ing their investigative teams,” Huffi ngton 
notes. “We’ve had too many autopsies and 
not enough biopsies. The HuffFund is our 
attempt to change this. It will also provide 
new opportunities for seasoned journalists 
who have been laid off or forced into early 
retirement. [...]”

The program’s startup budget will be $1.75 
million. The money will be provided by the 
Huffi ngton Post and the Bermuda-based 
Atlantic Philanthropies headed by Gara 
LaMarche, the former Open Society Institute 
vice president.

More investigative journalism: Who could 
be against it?  Unfortunately, what used to 
be called “muckraking” is likely to produce 
little more than left-wing ranting and conser-
vative bashing. On the basis of what’s been 
produced so far, ProPublica would be better 
known as ProLiberal.

Cheryl Chumley is a 2008-09 Phillips Foun-
dation journalism fellow.

FW

Please consider contributing 
early in this calendar year to 
the Capital Research Center.

We need your help in the 
current diffi cult economic 
climate to continue our im-
portant research. 

Your contribution to advance 
our watchdog work is deeply 
appreciated. 

Many thanks. 

Terrence Scanlon
President



6 May 2009

FoundationWatch

PhilanthropyNotes
After seeking $11 billion in taxpayer funds for retooling and a $9 billion credit line from the U.S. government, Ford 
Motor Co. decided to contribute to community organizer Al Sharpton’s National Action Network 2009 National 
Convention that started on April Fool’s Day in New York City. NAN didn’t say how much Ford gave but National 
Legal and Policy Center reports that a “sponsor” designation for last year’s event cost $50,000. Ford lost $14.6 bil-
lion last year, and recently shuttered 17 plants and laid off more than 50,000 workers. Other bailout recipients, GM, 
Chrysler, and Citigroup sponsored the 2008 meeting but not the 2009 meeting. NLPC fi led a complaint about Ford 
squandering tax dollars with bailout Inspector General Neil M. Barofsky.

Luis A. Ubiñas, head of the left-wing Ford Foundation, announced it will streamline its far-fl ung operations over 
the next two years. The foundation, with $11 billion in assets, is the second-wealthiest foundation in the America. 
It intends to focus on several issues, including access to education, natural resources, and so-called sustainable 
development.

The taxman is watching. In light of recent controversies over corporate executive pay at companies that have 
taken federal aid, the IRS warns that nonprofi t organizations better be careful when setting salaries. Lois G. Lerner, 
who oversees the tax-exempt organizations division of the IRS, said nonprofi ts will have to justify how much they 
pay their executives. “If you’re not looking, we’re looking,” Lerner said. The tax agency has upped oversight of chari-
ties recently, through disclosure changes and an overhaul of Form 990, the annual tax return fi led by nonprofi ts.

Former eBay president Jeff Skoll has endowed his new foundation, the Skoll Urgent Threats Fund, with $100 mil-
lion, the New York Times reports. The new charity, which will be headed for Larry Brilliant, former head of Google’s 
philanthropic arm, Google.org, will focus on international problems such as the Middle East confl ict, water short-
ages, and pandemics.

Several former Seattle Post-Intelligencer reporters and photographers have launched a new online daily called the 
Seattle PostGlobe. The nonprofi t website site went live April 13, weeks after the 146-year-old Post-Intelligencer 
switched to an online-only format and laid off more than 130 workers.

Philanthropist Dorothy Cullman, who gave to New York City arts, science, and educational institutions, died last 
month in Manhattan, the New York Times reports. Cullman and her fi nancier husband, Lewis, have donated more 
than $250 million to organizations including the New York Public Library and Human Rights Watch. Mr. Cullman 
is a member of George Soros’s Democracy Alliance group, which funds liberal think tanks, activists, and com-
munity organizers. According to his personal website Cullman and “a colleague engineered the very fi rst leveraged 
buyout (LBO) — with $1,000 cash, they bought Orkin Exterminating Company for $62.4 million.”

Goldman has hired legal thugs to shut down a vocal critic of the international mega-bank. The bank claims 
that the offending website’s name, www.goldmansachs666.com, constitutes an infringement of its intel-
lectual property rights. The (UK) Telegraph reports that the website is owned by blogger Mike Morgan, an 
investment adviser who has posted entries such as, “Does Goldman Sachs run the world?” It seems like a 
fair question.

The liberal New Republic magazine wonders if the strings attached to the bailout money that Goldman took 
in are hindering its ability to attract new talent. The caps that apply on bonuses to the 25 highest earners 
at the bank may be driving skilled employees away. This “is a real constraint for Goldman as it minted 953 
millionaires last year. In fact, the restriction theoretically creates a weird situation in which Goldman’s 25 
highest-ranking employees could make a lot less than more junior employees,” writes Noam Scheiber.


