
February 2007
CONTENTS

The PBS Foundation
Page 1

Philanthropy Notes
Page 8

The PBS Foundation:
Soros Grantee Shields Public TV from Accountability

By Neil Maghami
Summary: Liberals love PBS—and stick
America’s taxpayers with the bill. While left-
wing foundations and nonprofits think PBS
deserves even more federal money, they also
want more big private gifts. Has George
Soros come up with yet another plan to make
that happen?

PBS star commentator Bill Moyers (above) blames corporate America for
every crisis and targets politicians and big media for every cover-up.

It’s no secret that liberals have a lot in-
vested in retaining control of public broad-
casting. That’s one reason they are so

incensed over President George W. Bush’s
decision in December to give Warren Bell, the
Hollywood producer, a place on the Corpo-
ration for Public Broadcasting’s (CPB) board
of directors.

   As a White House spokesman pointed out,
with nearly two decades of experience in
television, Bell has much to contribute to
CPB. Still, Senate Democrats went apoplectic
over Bell’s nomination and stalled it for
months. (That’s why, in the end, the presi-
dent had to give Bell a recess appointment.)
In the Democrats’ eyes, the fact that Bell has
contributed to National Review Online and
refuses to bow before liberal orthodoxy dis-
qualifies him as a potential CPB board mem-
ber.

   The left seems as enraged by Bell’s nomi-
nation as it was by the president’s appoint-
ment of Kenneth Tomlinson as the CPB’s
chairman. Tomlinson became a lightning rod
for criticism from the left during his tenure as
chairman. He resigned from the post in 2005.
Critics accused him of trying to politicize
public broadcasting content, an accusation
he flatly denies. He has decided to leave
public broadcasting altogether and write a

book. “My critics will say this is an indicator
that Ken Tomlinson is quitting public life,” he
said last month. “But I’m just beginning to
fight. This book will be a much more effective
way to bring to light the injustices done to
me.”

   As the left stamps its feet to express its
anger over Bell’s appointment, another story
involving PBS is unfolding. And the stakes
here are potentially much higher. Liberals are
desperate to find more money for PBS. Public
broadcasting can’t get it out of the taxpayer
without Congress breathing down their necks.
So the big foundations and George Soros
have decided that philanthropy might be able
to make up the difference. But before we
review the latest developments, let’s go over
some facts about PBS.

   These days, “PBS” often stands for “Pretty
Bland Stuff” or “Parade of Banal Schlock.”
Once upon a time, the Public Broadcasting
Service was a programmer of compelling
historical documentaries (“The Civil War”)
and dramatized literary classics (“Master-
piece Theatre”). But today PBS program-
ming is more often awash in poorly made



FoundationWatch

2 February 2007

Editor: Matthew Vadum

Publisher: Terrence Scanlon

Foundation Watch
is published by Capital Research
Center, a non-partisan education and
research organization, classified by
the IRS as a 501(c)(3) public charity.

Address:
1513 16th Street, N.W.
Washington, DC 20036-1480

Phone: (202) 483-6900
Long-Distance: (800) 459-3950

E-mail Address:
mvadum@capitalresearch.org

Web Site:
http://www.capitalresearch.org

Reprints are available for $2.50 prepaid
to Capital Research Center.

docudramas, “oldies” rock concerts, and
dubious programs of financial advice (Suze
Orman) and New Age therapy (Dr. Wayne
Dyer), especially during its dreadful hat-in-
hand ritual known as “Pledge Week.”

   Yet the rap against PBS has always been its
biased public affairs programming. Aside
from the nightly “News Hour” with Jim Lehrer,
most PBS news programs are little more than
left-wing agitprop. The ominous sound track
on the PBS series “Frontline” typically sig-
nals yet another tale of corporate malfea-
sance and political intrigue. The human inter-
est stories on “Independent Lens” and
“P.O.V.” are politically correct lamentations
on social oppression or celebrations of “di-
versity.” The science program “Nova” fre-
quently bemoans man’s destructive interfer-
ence with nature. And the series “Now,”
hosted by Bill Moyers (through 2004) and his
successor, David Brancaccio, is dedicated to
blaming corporate America for every crisis
and targeting politicians and big media for
every cover-up.

   For instance, during the 2006 elections two
episodes of “Now” ramped up paranoia about
the U.S. electoral system. “Block the Vote”
warned that voter security laws “supposedly
designed to prevent voter fraud and avoid

election-day debacles,” were actually likely
to cause qualified voters “to be left out in the
cold, especially minorities, the poor, the eld-
erly and the disabled.” Another program,
“Down for the Count,” raised fears that “new
election machines, as mandated and funded
by federal law, may create a new election
debacle instead of correcting the old one.”
The programs were shown coast to coast on
the PBS member network of 348 non-commer-
cial TV stations.

   “Now” host Brancaccio has wondered aloud
whether former Republican House Majority
Leader Tom DeLay’s “favors to lobbyists led
him from family values to supporting virtual
slavery.” His idea of political balance is to pit
Janeane Garofolo, the wildly left-wing anti-
Bush actress, against former congressman
Bob Barr, the anti-Bush libertarian.

   Not for nothing did Bob Dole once com-
plain that he felt “turned off and … fed up with
the increasing lack of balance and the unre-
lenting liberal cheerleading I see and hear on
the public airwaves.”

   While its officials deny that PBS public
affairs programming decisions are deliber-
ately biased, what results is clearly the prod-
uct of a left-wing political outlook. Large
liberal foundations like Ford and Carnegie
helped set up PBS in the late 1960s, and what
they have created now sustains the elites
responsible for what’s considered “progres-
sive” culture and politics. (See inset box on
pages 4 and 5.)

The Origins of “Public” Broadcasting
   In 1967, President Lyndon Johnson pro-
posed legislation to create a “corporation for
public television authorized to provide sup-
port to non-commercial television and ra-
dio.” However, the Corporation for Public
Broadcasting (CPB), despite its official-
sounding name, is no government agency.
Instead, CPB is a private nonprofit whose
nine-member board of directors is appointed
by the president to six-year terms after con-
firmation by the U.S. Senate. As its website
explains, CPB “submits an annual request for
federal funding of public broadcasting sta-
tions and programming” to Congress. It then
distributes this funding to PBS stations across
the country.

   The question of how to sustain long-term
funding has dogged public broadcasting ever
since its inception. What has evolved is a
complex stew of federal, state and local gov-
ernment support, individual donor contribu-
tions to over 1,000 public radio and television
stations, corporate sponsorships and pri-
vate foundation grants. These funds are
variously channeled directly and indirectly
to CPB, PBS member stations, and to well-
connected independent production compa-
nies like those operated by Bill Moyers and
the documentary filmmaker Ken Burns. This
has made it very difficult for public
broadcasting’s critics to “follow the money”
in order to track the raising and spending of
funds that may produce and distribute a
controversial program appearing on public
TV. Pity the researcher who tries to find out
how many tax dollars have paid for an objec-
tionable program and who’s to blame for
authorizing their payment.

   But PBS champions are often just as frus-
trated as critics by the complexity and diver-
sity of public broadcasting’s funding sources.
Their reasons, however, are very different:
Public broadcasting supporters complain that
there is no easy way for them to get their
hands on all that money.

   In the late 1960s the Ford Foundation and
the Carnegie Corporation – two of America’s
largest and richest foundations – proposed
a solution: Congress should enact new taxes
specifically targeted to fund public broad-
casting.

   A 1967 Carnegie-funded study proposed
that “Congress provide the federal funds
required [for what would become the CPB]
through a manufacturer’s excise tax on tele-
vision sets [beginning at 2% and rising to a
ceiling of 5%]. The revenues should be made
available to the Corporation through a trust
fund.”

   A year earlier, the Ford Foundation de-
clared that “there appear to be major sources
that might be used [to fund public
broadcasting]…first [taxes on] the gross re-
ceipts of profits of the broadcasting indus-
try; second, taxes or contributions by users
and beneficiaries.”

   The foundations failed. No taxes have been



3February 2007

FoundationWatch

For frequent updates on environmental groups,
nonprofits, foundations, and labor unions, check out the

CRC-Greenwatch Blog at

www.capitalresearch.org/blog

enacted to directly support CPB, which con-
tinues to submit annual requests for money
to Congress. In 1969, CPB received $5 million
in appropriations. For 2008, it is asking for
$430 million. That’s a 33 % increase over the
$300 million it received in 2000. (For the his-
tory of CPB’s congressional appropriations,
see http://www.cpb.org/aboutcpb/
financials/appropriation/history.html)

   Not surprisingly, the far left, which is skep-
tical of the commercial media and yearns for
more public broadcasting, finds CPB’s de-
pendency on congressional appropriations
intolerable. Congressional oversight means
the Corporation is vulnerable to political at-
tack.  The left continues to favor special taxes
for public broadcasting.

   A February 2006 article in Sojourners, a
magazine of the Christian left, moans that the
public’s interest in broadcasting is poorly
served. But the tired argument it makes is one
common to all socialists: concentrate author-
ity and collectivize control for the people’s
sake.

“Most of our public broadcasting prob-
lems go back to the fact that, unlike its
counterparts in other industrial democ-
racies, the system was established with-
out an independent funding stream.
For instance, in Britain, people pay a fee
of about $215 per year per set for a
‘television license.’ The license fees go
directly to the BBC, which uses the
money to run eight interactive TV chan-
nels, 10 radio networks, more than 50
local TV and radio services, and the
bbc.co.uk Web site. These produce a
staggering array of news, arts, educa-
tional, and entertainment programming.
All of this gives the British people
access to the range of political view-
points and cultural expression needed
to nourish a democracy.

“Of course, the British system couldn’t
be translated to America. And the li-
cense fee system is a fairly regressive
way to fund public broadcasting. But
the principle of a dedicated revenue
stream, coupled with oversight from
citizens, educators, and artists—in-
stead of political appointees—could
cure much of what ails our system.”

The article concludes:

“An organization called Citizens for
Independent Public Broadcasting
[CIPB], endorsed by a variety of jour-
nalists and activists, has put forward a
proposal for a U.S. public broadcasting
trust. CIPB estimates that it would cost
$1 billion per year to operate a public
broadcasting system that could pose a
true alternative to corporate media. The
organization proposes that the money
could be raised by modest taxes of 2 to
5% on factory sales of digital television
sets, the sale or transfer of commercial
broadcast licenses, or broadcast ad-
vertising fees. It’s a place to start.”

Tax Americans to support PBS: It’s an old
idea that never dies – or even fades away.

The “Broadcast Reform” Movement
   The Pittsburgh-based Citizens for Inde-
pendent Public Broadcasting [CIPB] was
founded in 1999 with a $175,000 grant from
George Soros’s Open Society Institute. OSI
gave the group another $200,000 in 2000.
CIPB notes that it “generally favor[s] pro-
posals that tax corporate profits rather than
citizens and consumers for public broadcast-
ing services.” [www.cipbonline.org] Like
other leftist foundation-funded “broadcast
reform” groups, it attacks the commercial
media as a servant of corporate interests that
excludes “progressive” voices and blocks
initiatives for social justice.

   Writes CIPB executive director Jerold Starr:

“With the exception of Bill Moyers, no
progressive has ever regularly guested
on, let alone hosted, a PBS public af-
fairs program. I include in this pan-
theon of outsiders, such journalists,
broadcasters and intellectuals as Bar-
bara Ehrenreich, Amy Goodman, Ellen
Goodman, Molly Ivins, Katrina vanden
Heuvel, Phil Donohue, Jim Hightower,

Paul Krugman, Michael Moore, Cornell
West, and Howard Zinn.”

Starr denies claims of left-wing bias at PBS.
The problem, he says, is that PBS is not far left
enough:

— “The real scandal in PBS program-
ming, routinely ignored by the conser-
vative thought police who have been
hounding [Bill] Moyers for years, is
that labor unions and public interest
groups are banned from underwriting
PBS programs while corporations are
not.”

— “What you’ve got [at PBS], basi-
cally, is a system whereby those
sources of money, corporate under-
writing, conservative politicians, afflu-
ent, and I stress affluent, subscribers
are the ones who control the purse
strings and, as such, they are the ones
who call the tune, and this has been
demonstrated time and again in, in-
depth studies of public broadcasting.”

   In 2005, Starr took the podium at the Na-
tional Conference for Media Reform, a St.
Louis, Missouri gathering of “progressives”
concerned about public broadcasting. He
denounced CPB’s efforts to enlarge public
broadcasting’s ideological tent slightly by
funding programs hosted by pundits Tucker
Carlson and Paul Gigot. Starr ridiculed the
idea that these “white male ideological
conservatives…[who] run the corporations
and government” should appear on PBS. For
Starr, the need for “balance” on PBS means
including differing points of view from the
left all the way to the far, far left.

   Starr even speculated that PBS’s loss of
one million viewers between 1995 and 2005
could be partially blamed on a supposed
“proliferation of right wing talk programs” on
public television.



FoundationWatch

4 February 2007

   It’s worth noting that Free Press, the Bos-
ton-based non-profit group which organized
the conference, received $400,000 worth of
funding for the event in 2003-2004 from George
Soros’s Open Society Institute. Free Press’s
2007 media reform conference was held Janu-
ary 12-14 in Memphis.

   Starr’s is no fringe voice. Consider the
panel on the “Digital Future Initiative,” co-
chaired by former Clinton FCC chairman Reed
Hundt and James Barksdale, a director of
Time Warner and the former CEO of Netscape.
Their report on the future of PBS, released in
December 2005 and funded by the John D.
and Catherine T. MacArthur Foundation,
praises the United Kingdom, Germany, Aus-
tralia, Japan and Canada for using license
fees and taxes to fund public broadcasting.
The report also complains:

“Most leading industrialized countries
have long-standing traditions of pub-
lic broadcasting – and considerably
greater levels of public funding…[T]he
public broadcasting systems in many
advanced nations have funding

streams that are allowing them to make
a more robust transition to new digital
formats and services. By comparison,
America’s public broadcasting system
receives very limited support from man-
dated fees or federal appropriations.”
(p.113 at http://www.pbs.org/
a b o u t p b s / n e w s / d f i /
Digital_Future_Initiative_Report.pdf)

   The fact that foreign coverage of the news
is filtered through government-subsidized
agencies apparently does not trouble the
panel’s members, who include former Reagan
chief of staff Ken Duberstein and American
Enterprise Institute scholar Norman Ornstein.

   CIPB is a member of the “Public Interest,
Public Airwaves Coalition,” which wants more
stringent regulation of the commercial media,
a greater role for left-wing advocacy journal-
ism, and lots more money for public broad-
casting.  [See www.mediachannel.org/new]
The Coalition includes the Benton Founda-
tion, the Hollywood-centered Center for Cre-
ative Voices in Media, Center for Digital
Democracy, Common Cause, the aforemen-

tioned Free Press, MediaChannel.org, Media
Access Project, MoveOn.org, the Naderite
Public Citizen and U.S. PIRG groups, the
National Council of Churches and the U.S.
Conference of Catholic Bishops.

Enter the PBS Foundation
   In May 2005, the Ford Foundation an-
nounced that it would give grants of $50
million over five years for public television
and radio. Of that amount $10 million would
go directly to PBS and $7.5 million to National
Public Radio (NPR). The New York Times put
the grants in context, noting that from 1951 to
1996, Ford gave “more than $400 million to
public media.”

   According to the Times, the Ford money
“will also help pay the operating expenses of
the new PBS Foundation, set up to capture
the donations of wealthy individuals.” Since
the fall of 2005, the PBS Foundation has
raised at least $17 million.

   The PBS Foundation’s executive director is
a veteran Democratic Party political opera-
tive. Cheri Carter previously worked for the

Skoll Foundation
In September 2006, the Skoll Foundation announced a $2.5 million three-year grant to the PBS Foundation to create the PBS Foundation
Social Entrepreneurship Fund.

“Social entrepreneurship” is the new buzzword. For the California-based grantmaker, social entrepreneurs are “the change agents for
society, seizing opportunities others miss and improving systems, inventing new approaches and creating sustainable solutions to
change society for the better.”

Founder Jeff Skoll made his money as president of eBay, the wildly-successful Internet-based auction service. He expects that PBS “will
use the funds to enable filmmakers, documentarians and other journalists to produce work that promotes large-scale public awareness
of social entrepreneurship, and highlights individuals who are pioneering innovative approaches that address far-reaching social
issues.”

What all that means is obscure and it could signal support for charities that help people help themselves. Indeed, Skoll funded a PBS
program called “The New Heroes” that features the work of doctors who set up eye clinics in India, opponents of sex-trafficking in Thailand,
and financiers who create micro-loan programs for the world’s poor. (See March 2006 Foundation Watch on Jeff Skoll.) But Skoll’s giving
also has a less entrepreneurial side. In 2006, the foundation awarded $525,000 over three years to Ceres, a nonprofit that bamboozles
large investors into going along with the radical left’s “environmental sustainability” mantra. Ceres credits itself with launching an “Investor
Network on Climate Risk” (INCR), a group of more than 50 leading institutional investors with collective assets of over $3 trillion who
have joined the green crusade against “global warming.” Ceres’s goal is to ensure that capital markets accept the green agenda.

Skoll’s interest in media is evident in his personal funding of major Hollywood films through his company, Participant Productions. The
company is the producer of Syriana starring actor George Clooney, an indictment of the oil industry; Good Night and Good Luck , also
with George Clooney, a celebration of journalist Edward R. Murrow, slayer of Senator Joseph McCarthy; and North Country, starring
Charlize Theron, a feminist attack on job discrimination against women in the mining industry.

Knight Foundation
In September 2005, the Miami-based John S. and James L. Knight Foundation unveiled a $3 million, three-year grant to support what
it described as “interactive public affairs programming on public television.” The new service, “PBS Engage,” invites web users to create
their own content on PBS’s popular website (www.pbs.org) by sharing stories and taking quizzes about PBS programs. The Knight
Foundation hopes the online program will increase the number of viewers of PBS programs.

Big Donors to the PBS Foundation



5February 2007

FoundationWatch

February 13, 3:05 p.m. (Eastern time)

Be sure to catch
Capital Research Center’s

next online radio show

Go to http://www.rightalk.com
(replays follow at 5 minutes past the hour for

the following 23 hours)

late Ron Brown as his director of external
affairs in the Commerce Department during
the first Clinton administration. She was sub-
sequently chief of staff in the White House
office of public liaison (1996-1999) and chief
operating officer for the 2000 Democratic
National Convention. Prior to joining PBS
she was a principal fundraiser for the Eliza-
beth Glaser Pediatric AIDS Foundation.

   Carter owes her job to Pat Mitchell, presi-
dent and CEO of PBS until early 2006. The
foundation is, in effect, a fundraising tool for
the Public Broadcasting Service, itself a non-
profit service provider to the 354 PBS member
stations. In 2004, PBS received about a quar-
ter of its operating revenue from taxpayers
through CPB – $80 million of $333 million. In
2005, that amount declined to about 20% ($70
million of $340 million). (http://www.pbs.org/
aboutpbs/content/annualreport/2005/
2005financialhighlights.pdf)

  The PBS Foundation is the consequence of
PBS’s constant and never-ending search for
money. As the Washington Times noted in
May 2006, Mitchell’s successor, Paula

Kerger, wants PBS to participate in the “digi-
tal revolution” gripping the media world.
This will require tens of millions of dollars to
acquire expensive new technology.

   PBS also knows that its taxpayer funding is
always in danger. In February 2006, President
Bush proposed to reduce a $400 million ap-

propriation for the Corporation for Public
Broadcasting (CPB) by $53.5 million. In 2005,
Republicans proposed but eventually backed
away from a plan to cut CPB’s funding by
25%. Democratic control of Congress prob-
ably now lessens the chances that CPB’s
taxpayer funding will be reduced, but the
federal budget deficit will make it increas-

In December 2005, Knight announced an additional three-year, $2.5 million grant to PBS to assist its “on-air, online 24/7 digital service
dedicated to non-fiction programming and the promotion of public engagement.”

Knight Foundation president and CEO Alberto Ibargüen, is a former publisher of the Miami Times and a former chairman of the board
of PBS.

Ford Foundation
Ford’s $10 million gift to the PBS Foundation has impressive strings attached. The Current, a pro-public broadcasting newsletter, reported
in May 2005:

“Ford, like other politically progressive groups, hopes to integrate public TV and radio into a broader ‘public media’ sector, including
local cable access centers, community media centers, low-power FM stations and organizations using the Internet and satellites.”

The strategy has led Ford to strike up an alliance with George Soros. The Current article noted that in May 2005 Ford made a $5 million
grant to the Sundance Documentary Fund, itself a grantmaking body created by Soros’s Open Society Institute (OSI) four years earlier.
The grant will allow Sundance to “assist more human rights films and add projects on cultural topics,” the Current reported—and these
programs might eventually be broadcast on PBS.

Will Soros’s OSI eventually make its own large donation to the PBS Foundation? In a June 2005 op-ed, Gara LaMarche, vice president
and director of U.S. Programs for the institute, decried Republican criticism of public broadcasting.

“National Public Radio and the Public Broadcasting System have been targets for years not only because of the quality and relative
diversity of their programming, but because government funds provide part of their support, leaving them vulnerable to
Congressional pressure.” [emphasis added]

What better way to insulate public broadcasting from “Congressional pressure” than to help PBS build a private endowment?

PBS critics, such as L. Brent Bozell of the Media Research Center, have attacked the endowment idea. In a February 2005 article, Bozell
argued that “we need a public broadcasting system that is held more accountable to the taxpayers who fund it, not less. An endowment
would only make PBS more insular, and the PBS bureaucracy is already as insular as the Harvard faculty lounge.”

--Neil Maghami

Big Donors (continued)



FoundationWatch

6 February 2007

FW

To find out more about
foundations profiled in

Foundation Watch, visit our
online database at

www.capitalresearch.org

ingly difficult to secure more government
funds.

   But perhaps the most immediate reason for
setting up the PBS Foundation is that PBS is
green with envy over how well its sister
organization, National Public Radio (NPR)
has done in soliciting major private gifts.
NPR, also funded by CPB, performs a func-
tion for public radio stations comparable to
PBS. But unlike PBS, NPR has had its own
foundation since 1993. The NPR Foundation
came in handy in 2003 when NPR was notified
that it was the recipient of a $200 million
bequest from Joan Kroc, widow of
McDonald’s founder Ray Kroc.

   As reported by the Washington Post (Nov.
7, 2003), the Kroc bequest was “deposited
primarily in a trust fund operated by the NPR
Foundation. NPR will receive income from
the trust fund…Based on a 5% return, the
donation will spin off roughly $10 million a
year in cash.”

   Joan Kroc “loved NPR and its unfiltered
presentation of the news…It wasn’t liberal
and it wasn’t conservative. It was as objec-
tive as you’re going to find,” Kroc spokes-
man Dick Starmann told the Post. (Let’s leave
aside for the moment this alarmingly naïve
assessment of the media outlet that launched
Nina Totenberg to national fame.)

   In May 2005, Starmann told the New York
Times that Mrs. Kroc had wanted to make a
donation to PBS as well but couldn’t reach
anyone who could take her money. He said he
called PBS on her behalf, and “got into the
electronic queue and I never got through to
anyone live.” Pat Mitchell’s response: “I can
assure you that if the call came in today, it
would go to the PBS Foundation.” Asked by
the Chronicle of Philanthropy whether PBS
was “ready now for a Joan Kroc-type gift,”
PBS Foundation head Cheri Carter replied,

“I’m always ready for a Joan Kroc gift.”

   If the PBS Foundation receives a Kroc-
sized donation, where might it come from?
One candidate may be Lewis B. Cullman, a
wealthy New York City investor who now sits

on the board of the PBS Foundation. Cullman
is the author of You Can’t Take It With You:
The Art of Making and Giving Money (2004).
His website  (www.lewiscullman.com) claims
that “to date, he and his wife Dorothy have
given away over $223 million to the arts,
sciences and education.” The 87-year-old
Cullman, a man whom George Soros has called
a “pioneer in finance,” is credited with intro-
ducing to Wall Street the concept of the
leveraged buy-out.

   More importantly, Cullman has been iden-
tified as a member of Soros’s Democracy
Alliance, the behind-the-scenes network that
seeks to fund and entrench a network of left-
wing nonprofits into American political life.
(See “George Soros’s Democracy Alliance:
In Search Of A Permanent Democratic Major-
ity” by James Dellinger and Matthew Vadum
in the December 2006 edition of Foundation
Watch.) In 2003, Soros and Cullman co-spon-
sored full-page ads in major U.S. newspapers
challenging the truthfulness of the Bush
administration’s case for war in Iraq. It’s
estimated that the ads cost $185,000. In 2004
he gave $2.6 million to the principal anti-Bush
527 political committees (Joint Victory Com-
mittee—$2 million, America Coming To-
gether—$501,000, MoveOn.org—$100,000).
In 2004, Cullman and Soros were also $100,000-
plus donors to Human Rights Watch, a harsh
critic of Bush’s foreign policies.

   While Cullman’s personal interests may
lean to PBS support for documentaries on the
Broadway musical and comedy, his presence
on the PBS Foundation board also serves as
a signal to left-wing donors: Your money—
and ideas—are welcome.

Conclusion
   For those who know a bit of the history of
PBS, its rush to create a foundation to cap-
ture large donations carries a particular irony.

   In 1977, PBS broadcast Age of Uncertainty,
a widely-panned documentary hosted by
economist John Kenneth Galbraith that at-
tacked capitalism and capitalists. Robert
Chitester, president of a small Erie, Pennsyl-
vania-based public TV channel, felt com-
pelled to respond to the Galbraith program.
He did so by teaming up with Milton Fried-
man of the University of Chicago, and the
response they crafted was entitled Free to
Choose.

   When it was shown on PBS in 1980, Barron’s
described the now-celebrated program,
hosted by Friedman, as “an exposition of the
free market approach to economic and social
issues.” It noted that “in contrast to the way
public television usually operates, [Chitester]
was determined to [make the series] solely
with private contributions from corporations
and foundations…[He] succeeded in raising
$3 million from private sources, headed by
the Sarah Scaife Foundation, Reader’s Di-
gest, Getty Oil, the John M. Olin Foundation
and FMC Foundation.”

   Some PBS purists still snarl at Free to
Choose, citing it as an example of how public
media gives in to pressure for political “bal-
ance.” But it’s worthwhile to observe that
Chitester and Friedman turned to private
sources of funding, not taxpayers, to get
their message across – they acted as inde-
pendent producers when they wanted to
rebuke Galbraith’s noxious message.

   Perhaps the creation of the PBS Founda-
tion can stand as a grudging tribute to the
two men.

Neil Maghami is a freelance researcher and
writer with a special interest in non-profit
groups and tax-exempt foundations.

The acclaimed documentary Free to
Choose featuring Milton Friedman

(above) was a free market response
to an anti-market PBS documentary.



7February 2007

FoundationWatch

Please remember
Capital ResearchCenter

in your will and estate planning.
Thank you for your support.

Terrence Scanlon, President

[The January 1997 Foundation Watch
featured “A Television Network of Their
Own: How the Great Foundations Es-
tablished PBS,” by then-Foundation
Watch editor Laurence Jarvik. Jarvik
drew upon his book, PBS: Behind the
Screen (Prima, 1996) to describe how
foundation officials at Ford and
Carnegie underwrote the creation
of PBS in 1967. The following ex-
cerpt examines how PBS helped cre-
ate a new social elite.]

…In his best-selling 1967 memoir,
Due to Circumstances Beyond Our
Control, Ford Foundation television
consultant Fred Friendly called for
the establishment of National Edu-
cational Television – what would be-
come PBS – by postulating a conflict
between “common stock” and “the
common weal.” Friendly claimed that
ratings, commercials and the profit
motive were obstacles to first-rate
television coverage and argued that
television would never live up to its
potential until it abandoned its con-
nection to the commercial market-
place.

…Simply put, Friendly wanted to re-
place popular and entertaining shows
with programs acceptable to his per-
sonal taste and notions of quality. He
even boasted to readers that Ford
Foundation president McGeorge
Bundy recently had hired him to de-
velop projects in “public service”
broadcasting in opposition to the prin-
ciples of commercial television.

As president from 1966 to 1979,
Bundy authorized the expenditure of
hundreds of millions of dollars for tele-
vision – for projects selected and over-
seen by Friendly.

Like many of [his contemporaries],
Bundy could not have helped but be
affected by John W. Gardner’s Excel-

lence: Can We Be Equal and Excel-
lent Too? which appeared in 1961.
Gardner was a foundation man, too,
heading up the Carnegie Corpora-
tion.

In his book, Gardner argued that

America’s leadership class at the close
of the 1950s was inadequate for a
great world power…Gardner was ap-
palled by what he perceived as the
middle-brow mediocrity of
Eisenhower’s America…Gardner
wanted to make a clean break with
middle-class values in order to prop-
erly organize America’s “natural aris-
tocracy.”

Because leadership responsibility in
America was too widely dispersed
among different interest groups at
different social levels, Gardner ar-
gued that leaders were failing to rec-
ognize the “obligations which they have
incurred as a result of the eminence
they have achieved.” Lacking badges
of rank, they could not recognize one
another let alone claim “their respon-
sibility to the larger community.”

Opposed to notions of middle-class
individualism, Gardner sought ways
to encourage opinion leaders “to help
a society achieve the best that is in it.”
One way was clearly to establish a
broadcasting system dedicated to
“public service” and aimed at a target
audience of the social strata that ought
to hold sway in society. Watching such
a network would be a marker of re-
spectability.

To learn more about PBS, Capital Research
Center recommends Laurence Jarvik’s
masterful PBS: Behind the Screen (1996),
available through Amazon.com.

PUBLIC BROADCASTING’S
LIBERAL ORIGINS



FoundationWatch

8 February 2007

U.S. Treasury Secretary Henry Paulson, an ardent environmentalist, intends to give away almost all of his
$800 million fortune to charity, Financial News reported. Last year Paulson transferred $100 million in stock to
his environmental charity, the Bobolink Foundation. Paulson was chairman of the Nature Conservancy and
CEO of Goldman Sachs until he stepped down to join President George W. Bush’s cabinet last summer. At
Goldman Sachs, he was criticized for donating 680,000 acres of land in Chile that was owned by the company
to the Wildlife Conservation Society. At the time, Paulson’s son, Merritt, was a trustee of the WCS.

Tithing –the practice of donating 10% of one’s earnings to the church— is becoming a more complicated
practice, according to the New York Times. Customs such as passing the weekly collection plate are becoming
passé now that donations can be automatically deposited into a church’s bank account at regular intervals, and
some churches are asking congregation members to complete tithing questionnaires online. Heightened
competition for charity dollars is forcing potential recipients to take a more systematic approach, according to
Tim D. Stone, head of NewTithing Group, which urges donors to calculate tithes based on income plus total
assets. New Covenant Funds, a group of Presbyterian mutual funds, offers clients a plan that automatically
transfers their funds to their church or to the church’s own New Covenant mutual fund account, if it has one.
“Tithing is growing up,” said Eric Kessler, founding principal of Washington, D.C.-based Arabella Philan-
thropic Investment Advisors.

Speaking of tithing, as of the tax year that began January 1, the IRS now requires taxpayers to provide receipts
for all charitable donations, including gifts to churches. Without the receipts or other proof acceptable to the
IRS, deductions for charitable donations will be disallowed. The tax law change was included in the Pension
Protection Act of 2006, which President Bush signed into law last year.

The $32 billion-plus Bill & Melinda Gates Foundation is gearing up for a systematic review of its investment
portfolio to determine whether its funds are in companies that harm society, the Seattle Times reported January
10. The foundation’s current approach to investing is “not 100% effective,” Chief Operating Officer Cheryl Scott
said. The announcement came after newspaper stories highlighted how the foundation had invested in compa-
nies whose activities aggravate problems the foundation is trying to solve. For example, it invested in an Italian
oil concern accused of polluting Nigeria’s environment and causing the same medical problems the foundation
is attempting to address through its grant making.

Fairfax County, Virginia, has backed away from a controversial policy that barred residents from donating
home- or church-prepared food to the poor, unless the county first approved the kitchen in which the food was
prepared. Although a top county health bureaucrat had argued the measure imposing restaurant-like standards
was needed to protect “a medically fragile population…more susceptible to food-borne illnesses than the
general population,” the chairman of the Fairfax County Board of Supervisors killed the policy after it was re-
vealed on the front page of the Washington Post. Gerald E. Connolly blamed overzealous county officials for
acting beyond their scope. “For goodness sake, the tradition of church suppers – whether for the homeless or
for the congregation – goes back hundreds of years. We’re not going to outlaw that in Fairfax County.”

A probate judge has given trustees of the Janirve Foundation permission to stay in business an extra three
years, a move that violates the express donor intent of the married couple that founded the grant-making organi-
zation, the Palm Beach (Florida) Post reported. The trust was founded by Irving Reuter and his wife
Jeanette, and was to spend itself out of existence 25 years after the death of the last survivor. Mr. Reuter died
in 1972 and Mrs. Reuter died in 1984, which created a giveaway deadline of 2009. Things got complicated
because trustees apparently dragged their heels in disbursing the funds and the rising stock market boosted
the foundation’s remaining portfolio, now estimated at $40 million.

PhilanthropyNotes




