
Media Matters for America:
Soros-Funded Watchdog Attacks Conservatives

By Rondi Adamson

Summary: Media Matters for America is an
aggressively liberal nonprofit that claims
the mainstream media deliberately promotes
“conservative disinformation” and  must be
exposed in order to protect a gullible pub-
lic. The group is headed by David Brock, a
former conservative journalist who switched
sides and now targets his former allies using
donations from George Soros and other
wealthy liberal activists and foundations.

July 2007

Media Matters for America

Page 1

Philanthropy Notes

Page 8

CONTENTS

Media Matters for America (MMFA)
was created in spring 2004 in time
for the presidential election cam-

paign. Funded by an estimated $2 million in
contributions, the group promotes itself as
an online watchdog protecting the public
from the deceptions and errors of the mass
media, which has let itself be bullied or blinded
by conservatives. MMFA proclaims itself
the only organization brave enough and smart
enough to call out the liars, the twisters of the
truth and the purveyors of “misinformation”
who are leading astray a naive, foolish public.

   In fact, MMFA is a cog in the growing
machine of “progressive” activist and advo-
cacy nonprofits, including the online radical
agitators at MoveOn.org, the liberal policy
wonks at the Center for American Progress,
and the Democratic get-out-the-vote forces
at America Coming Together. These groups
were obsessed with defeating President
George W. Bush in the 2004 election. Having
failed, they have grown increasingly angry
and determined to drive the Bush administra-
tion out of office.

   MMFA has a staff of 59 and is headquar-
tered at offices at 1625 Massachusetts Av-

enue, N.W. in Washington, D.C. MMFA
employees have at various times worked for
Al Gore, John Edwards, Barney Frank, Wesley
Clark, the National Organization for Women
(NOW), the Center for American Progress,
Greenpeace, the Democratic National Com-
mittee, the Democratic Congressional Cam-
paign Committee, the Association of Trial
Lawyers of America (recently rechristened
the American Association for Justice)  and
the Alliance for Justice.

Turncoat: David Brock, founder of Media Matters for America, is a self-described “hit
man,” confessed liar, and gossip peddler. As an investigative reporter for a conserva-
tive magazine, in the 1990s he attacked Bill Clinton and the left, but nowadays attacks
George W. Bush and the right.



FoundationWatch

2 July 2007

Editor: Matthew Vadum

Publisher: Terrence Scanlon

Foundation Watch
is published by Capital Research
Center, a non-partisan education and
research organization, classified by
the IRS as a 501(c)(3) public charity.

Address:
1513 16th Street, N.W.
Washington, DC 20036-1480

Phone: (202) 483-6900
Long-Distance: (800) 459-3950

E-mail Address:
mvadum@capitalresearch.org

Web Site:
http://www.capitalresearch.org

Reprints are available for $2.50 prepaid
to Capital Research Center.

“I’m a liar. Believe what I tell you.”
   MMFA is the creation of David Brock, a
self-described “hit man” and self-confessed
liar and gossip peddler. Brock’s own past
casts a shadow over his current self-pro-
claimed dedication to truth-telling. At one
time or another Brock has viciously attacked
the Clintons and the Bushes, Anita Hill and
Clarence Thomas, Rush Limbaugh and Na-
tional Public Radio, the New York Times and
the Wall Street Journal. Each time he recants
a prior assault he lunges out at a new political
enemy.

   Brock puts himself in the position of some-
one who says, “I’m a liar. Believe what I tell
you.” Reviewing Brock’s 2002 memoir,
Blinded by the Right, journalist Christopher
Hitchens wrote, “I would say without any
hesitation that he [Brock] is incapable of
recognizing the truth, let alone of telling it.
The whole book is an exercise in self-love,
disguised as an exercise in self-abnegation.”
Cultural critic Camille Paglia, a left-leaning
Democrat, ridiculed Brock’s confession: “Be-
hold, the writhing snake pit of amoral media
ambition!”

   Brock’s media career began on the right.
Born in 1962, Brock was a conservative stu-
dent at the University of California, Berkeley,

and active in conservative campus journal-
ism. Upon graduation he entered the national
conservative movement, working in the 1980s
at the Heritage Foundation, Wall Street Jour-
nal, and the Washington Times. He made a
name for himself in 1992 when the American

Spectator published his article attacking the
truthfulness of Anita Hill, whose allegations
of sexual harassment against Supreme Court
nominee Clarence Thomas transformed his
Senate confirmation hearings into what Tho-
mas denounced as a “high-tech lynching.” A
year later, Brock’s book, The Real Anita Hill,
extended his attack on Hill’s claims and char-
acter. It stayed on the New York Times
bestseller list for 14 weeks despite scathing
reviews from the liberal media. Paglia, always
independent, defended the book as “solidly
researched” and dismissed Hill’s defenders
as “the feminist establishment.”

   Even as the book earned attention and
headlines, Brock whipped up another perfect
storm by penning an article in the January
1994 issue of the American Spectator telling
the sleazy tale of “Troopergate,” the allega-
tion by Arkansas state troopers that they
arranged sexual liaisons for then-Governor
Bill Clinton. One was with a woman identified
only as Paula. The story caused Paula Jones
to file a lawsuit against President Bill Clinton,
alleging that Clinton had sexually harassed
her. Subsequently the Paula Jones story
became entangled in the Whitewater inves-
tigations of Justice Department special pros-
ecutor Kenneth Starr and led to, well, so much

more. Brock’s stories were responsible for
the American Spectator’s nearly fourfold
increase in circulation. Brock was riding high,
observed journalist Laura Kipnis writing in
Slate, and he was earning an “unheard of
$500,000 three-year contract at the [Ameri-
can] Spectator.”

   Then came Brock’s personal Road to Dam-
ascus – the political transformation he has
told—and re-told—as a sequence of vivid
eye-opening events.

   With a $1 million advance from a conserva-
tive subsidiary of Simon and Schuster, Brock
was commissioned to produce a biography
of Hillary Clinton. What he wrote was not
what the signers of the check had bargained
for. Rather than a hit-piece, a la The Real
Anita Hill, Brock offered up, in 1996, The
Seduction of Hillary Rodham. Brock por-
trayed the then-First Lady as an earnest do-
gooder, a hapless Middle America nerd, dev-
astated and walked down the primrose path
by her slimy, philandering husband. The
book generated little controversy, and years
later, Brock claimed the book was tame be-
cause he could find no evidence of wrongdo-
ing by Hillary Clinton. Others, however, sug-
gest he was simply not able to find sources
who would speak to him and, with a tight
deadline from his publishers, could not pro-
duce the spectacular revelations everyone
was expecting.

   Brock’s journalistic career stalled. In need
of a jumpstart, he produced a series of self-
dramatizing mea culpas published in Es-
quire magazine. The first, “Confessions of
a Right-Wing Hit Man,” (July 1997), pro-
claimed his disillusion at conservatives’
disdainful reaction to his Clinton book:
Brock confessed his feelings were hurt when
the late Barbara Olson disinvited him to a
dinner party she was hosting for a select group
of Washington conservatives. Esquire’s
cover featured a theatrical photo of a bare-
breasted Brock tied to a tree awaiting burn-
ing at the stake. The second Esquire article
(April 1998) apologized to Bill Clinton for the
Troopergate expose, which he blamed on con-
servatives who had manipulated his desire for
a good story. Brock, a gay man, said he regret-
ted his attacks on Clinton’s sexual behavior,
which he should have treated as a private
matter. This argument enraged Paglia, a
lesbian, who accused him of using the

Brock is “incapable of recognizing the
truth, let alone of telling it,” wrote journalist
Christopher Hitchens (shown above).



3July 2007

FoundationWatch

For frequent updates on environmental groups,
nonprofits, foundations, and labor unions, check out the

CRC-Greenwatch Blog at

www.capitalresearch.org/blog

privacy argument to excuse Clinton and dis-
parage those who told the truth about him: “I
am personally furious with David Brock’s
recent slimy behavior – to apply to him the
word he now uses for the working-class
Arkansas state troopers he once touted as
sources...”

   Subsequently, Brock wrote two more works
that completed his political conversion:
Blinded by the Right: The Conscience of an
Ex-Conservative, yet another self-serving
memoir, and The Republican Noise Machine,
an anti-conservative screed that claimed the
public’s support for Republican candidates
was actually a brain-washed reaction to in-
cessant conservative chatter in magazines,
think-tanks, websites, and cable TV and ra-
dio talk shows. Brock said conservatives had
created an intellectual infrastructure—a Re-
publican noise machine—that was dominat-
ing the news media and overwhelming any
alternative political commentary.

The “Conservative” Mainstream Media
   The arguments in The Republican Noise
Machine inspired Brock to establish Media
Matters for America (MMFA), an Internet-
based watchdog project. It is dedicated to
attacking the conservative media for lying—
and to attacking the mainstream media for
uncritically repeating conservative lies.

   The MMFA site has no lack of political
opinions. However, one of the first things
that strikes you when you visit Brock’s cre-
ation is its reliance on personal attacks in lieu
of substantive or fact-based arguments. En-
tire sections are devoted to assailing specific
media personalities. What results is not fair-
comment analysis of what they say or write,
but personal scrutiny, including minute pars-
ing of every comment and its presumed mean-
ing. Conservatives such as Bill O’Reilly, win-
ner of the 2004 MMFA “Misinformer of the
Year” award, are attacked as though their
opinions are inherently offensive and neces-
sarily dangerous.

   Mainstream media figures such as Katie
Couric, Matt Lauer and Chris Matthews also
are put on a Media Matters watch list. Appar-
ently their crime is not always and immedi-
ately contradicting conservative assertions
in the news. Brock’s group searches out
moments whenever the media says anything
less than supportive of liberals and Demo-

crats. It is always on the lookout for any
political offenses that a mainstream media
figure may commit.

   For instance, in 2005 MMFA named MSNBC
commentator Chris Matthews its “Misinformer
of the Year.” Matthews was once an aide to the
late House Speaker Tip O’Neill, the legendary
liberal Democrat from Massachusetts. He also
was a speechwriter for Jimmy Carter and Walter
Mondale. He has been highly critical of the Iraq
war and has fawned over anti-war activist

Cindy Sheehan in interviews. Anyone who
regularly watches Matthews knows he is quite
open about his liberal political leanings and
more or less endorsed John Kerry in 2004. Yet
MMFA named Matthews to succeed Bill
O’Reilly for its “misinformer” award.
Matthews’s offense? Well, he occasionally
said nice things about George W. Bush (“Some-
times it glimmers with this man...that kind of
sunny nobility” and “Everybody sort of likes
the president, except for the real whack-jobs,
maybe on the left. I mean, likes him person-
ally.”) Matthews called one Bush speech “bril-
liant” and on occasion he has criticized Demo-

crats, including Hillary Clinton.

   Then there is MMFA’s 2006 “Misinformer”:
the ABC television network. MMFA points
an accusing finger at ABC News political
director Mark Halperin who appeared on the
cable news shows “Hannity & Colmes” and
“The O’Reilly Factor” and admitted that “old
media” (meaning TV network news and news-
papers) were “biased against conservatives;
there’s no doubt about it...I think we’ve got
a chance in these last two weeks [before the

then-upcoming 2006 midterm elections] to
prove to conservatives that we understand
their grievances. We’re going to try to do
better.” To MMFA that’s an admission of
bias. MMFA endorses media fairness in
theory, but in practice it treats an admission
of past news media bias against conserva-
tives as evidence of current media bias against
liberals!

   Another ABC crime is its airing of “The
Path to 9/11,” a two-part docudrama that
pointed out Clinton administration failings in
dealing with the threat of Osama bin Laden

New York Times editor Bill Keller (above left) was labeled a “neoconservative” by
MMFA’s Eric Alterman (above right).



FoundationWatch

4 July 2007

and other terrorist groups. As proof of bias,
MMFA observed that ABC vice president
Judith Tukich was an evangelical Christian
who accepted an award from the conserva-
tive Liberty Film Festival for helping to pro-
duce and promote “The Path to 9/11.”

   Strange as it may seem, MMFA claims that
the American mainstream media is overtly
conservative. MMFA essentially agrees with
radical journalist Eric Alterman, author of a
2003 book, What Liberal Media? The Truth
about Bias and the News, who argues that

 the mainstream media is biased in favor of the
right. Alterman, a columnist for the Nation
magazine and “senior fellow” at both MMFA
and the Center for American Progress, writes
the media watchdog blog, “Altercation,”
which appears on the MMFA website. From
Alterman’s perspective, New York Times
editor Bill Keller is a “neoconservative” and
the New Republic magazine is right-wing.
This would likely come as news to both Keller
and the New Republic.

   MMFA’s definition of politically correct
thought is as narrow as its definition of
“right-wing” or “conservative” thought is
broad. Three times in 2006, MMFA produced
studies of the Sunday morning news shows

– NBC’s “Meet the Press,” “Fox News Sun-
day,” CBS’s “Face the Nation,” ABC’s “This
Week” – which purported to analyze the
political profile of their invited speakers. The
studies concluded that the programs lacked
gender and ethnic diversity, that Republi-
cans and conservatives outnumbered Demo-
crats and progressives, and that the pro-
grams lacked balance. But look at the speak-
ers that the studies characterize as “neutral.”
They include news anchors Dan Rather and
Gwen Ifill, environmental writer Jeremy Rifkin
(author of The European Dream: How

Europe’s Vision of the Future is Quietly
Eclipsing the American Dream?), historians
Doris Kearns Goodwin and Douglas Brinkley,
writers Carl Bernstein and Michael Scheuer
(author of Imperial Hubris), New York Times
columnist Thomas Friedman and Washing-
ton Post staff writer Ceci Connolly. If they are
“neutral,” who’s “progressive”?

   If you add Brock’s slippery hold on the
truth to Alterman’s radical political outlook,
you get MMFA’s unique contribution to
American journalism. MMFA’s typical mode
of operation is to isolate a small facet of a
media story that can be twisted in such a way
as to suggest that the reporter or news com-
mentator is a liar or hypocrite. That is then

used to suggest that everything he says
must be false and deserving of censure.

Targeting Conservatives: Rush Limbaugh,
Sinclair Broadcasting
   One of the earliest targets for MMFA was
talk-radio host Rush Limbaugh. Radio’s most
listened-to talker, Limbaugh is a predictable
object of attack. In the aftermath of the initial
Abu Ghraib revelations, Limbaugh made
unfortunate comments comparing the be-
havior of the soldiers at the prison to frater-
nity initiations. He suggested that military
personnel were merely “blowing off steam,”
and that their actions were all-too-under-
standable.

   These comments became a pretext for Brock
and MMFA to launch an anti-Limbaugh cam-
paign. They spent $100,000 to broadcast
anti-Limbaugh ads on Fox, CNN, MSNBC,
CNBC and ESPN. Brock wrote to Secretary of
Defense Donald Rumsfeld, asking that
Limbaugh’s program be removed from the
American Forces Radio and Television Ser-
vice (AFRTS), the Defense Department’s
broadcasting service to American forces
overseas. Limbaugh had “condoned torture,”
argued Brock, and American troops needed
to be shielded from his ideas. Brock con-
cluded that Limbaugh’s program “divides
rather than unites Americans.”

   In challenging the Defense Department to
remove Limbaugh’s show from its broadcast
line-up, Brock and MMFA showed they were
not afraid to create controversy or stage a
major confrontation. Brock and MMFA pro-
nounced AFRTS guilty of leaning politically
to the right. In reality, most of the AFRTS
broadcast programming is music. AFRTS
does offer a standard sampling of radio and
television programs from back home. A sol-
dier can hear pretty much the same sort of
news broadcast in Baghdad, the Korean DMZ,
Okinawa or Kabul as he would hear in Ohio
or Hawaii. National Public Radio (NPR) is
well-represented, but so is Limbaugh.

   MMFA also took on Republican-leaning
Sinclair Broadcasting, which broadcast a film
called “Stolen Honor: Wounds that Never
Heal” on its 62 stations during the 2004
election cycle. The documentary featured
Vietnam veterans who had been prisoners of
war.  They said their captors’ cruelty was
fuelled by John Kerry’s anti-war posturing

MMFA’s Brock wrote to then-Defense Secretary Donald Rumsfeld urging the removal
of Rush Limbaugh’s radio talk show from the armed forces broadcasting service.



5July 2007

FoundationWatch

GOOD DEEDS,
SQUANDERED

LEGACIES
A cautionary tale first published in 1994,
this third edition by Martin Morse
Wooster testifies to the continuing im-
portance of the issue of donor intent.  It
contains new material focused on the
ongoing Robertson Foundation v.
Princeton University case and an update
on the tragic battle over the Barnes
Foundation. An Executive Summary is also
included.

Wooster, senior fellow at Capital Re-
search Center, tells a cautionary tale of
what has gone wrong with many of this
country’s preeminent foundations.  But
he also shows that other foundations,
such as those established by Lynde and
Harry Bradley, James Duke, and Conrad
Hilton, safeguard their founders’ values
and honor their intentions.

$14.95
 To order, call  202-483-6900
or visit http://www.myezshop.com/

capital_research/
or mail your check and book order to:

Capital Research Center
1513 16th Street, NW
 Washington, DC 20036

after he had served his tour of duty. MMFA
called Sinclair unfair and said the film lacked
“balance.” In December 2004, a mysterious
website appeared that criticized the film and
provided email addresses and phone num-
bers for Sinclair’s biggest advertisers—
Staples, Kraft Foods Inc., Target, Geico, Sprint
and McDonald’s. One month later, in Janu-
ary 2005, Staples pulled its advertising from
Sinclair news broadcasts and “The Point,” a
daily conservative commentary. Staples said
it received “numerous” email complaints
about Sinclair. Though the office supply
chain did not mention the website, MMFA
was happy to take “partial” credit for the
outcome, saying that while it had not in-
tended a boycott, it was happy to raise adver-
tiser awareness of Sinclair’s actions.

   MMFA’s triumph was brief, however. A
few weeks later as the story got out among
conservative websites and talk radio, the
backlash Staples experienced compelled the
company to restore the advertising. Cliff

Kincaid (of Accuracy in Media) was another
victim of MMFA mendacity. In the summer of
2005, the group accused him of having

fabricated a letter from an Afghan ambassa-
dor concerning Newsweek’s “Koran in the
toilet” story that sparked riots in Afghani-
stan, killing 17 people. Media Matters claimed
the document “bears all the hallmarks of a do-
it-yourself, cut and paste job.” Kincaid re-
sponded by posting a scanned image of the

envelope, as well as the letter in question.
MMFA issued a backpedal of sorts — a non-
apology apology — saying that it had only
“pointed out that the letter as posted on the
America’s Survival website consisted of
separate elements cobbled together from
various sources.” Kincaid’s website,
usasurvival.org, concluded the dispute with
the following: “MMFA published the defa-
matory article against Kincaid without mak-
ing any elementary effort to obtain the facts.
MMFA never contacted Kincaid to see if the
letter in question was in fact authentic. A
simple call could have resulted in obtaining
a copy of the original letter, showing that it is
completely legitimate and genuine, and that
the petition campaign is authentic as well.”

   Brock’s work as a conservative at the Ameri-
can Spectator discredited the liberalism of
the mainstream media. At MMFA, he now
aims to undermine what he considers the
conservatism of the mainstream media.
Brock’s work as a journalist is always gos-

Cliff Kincaid of Accuracy in Media



FoundationWatch

6 July 2007

sipy and unctuous, but at MMFA it is some-
thing worse: unoriginal, petty and vindictive.

   In recent days MMFA has congratulated
itself for helping instigate the firing of radio
personality Don Imus and has prepared a
blacklist of other talk-radio hosts who merit
dismissal. According to the Wall Street Jour-
nal, MMFA researcher Ryan Chiachiere was
“assigned to monitor Imus’ program.” Watch-
ing “Imus in the Morning” as the host made
his “nappy-headed hos” comment,
Chiachiere promptly posted online a tran-
script and video of the remark and sent emails
to the press and activist contacts. Soon after,
MSNBC began fielding angry calls and mes-
sages. When CBS radio announced it had
fired Imus, MMFA helpfully posted – under
the title “It’s not just Imus” – a list of pundits
who should meet a similar fate. The list in-
cluded Glenn Beck, Neal Boortz, Rush
Limbaugh, Bill O’Reilly, Michael Savage,
Michael Smerconish and John Gibson.

Following the Money
   David Brock’s confessional writings make
clear that he yearns to schmooze. Deeply
wounded when the conservative A-list
turned against him, he now associates with
Hollywood glitterati, champagne socialists
and establishment movers and shakers who
are financing his online mud-wrestling at
MMFA. According to the New York Times,

MMFA received “more than $2 million from
wealthy liberals” as start-up money in 2004.
Initial donors included cable executive Leo
Hindery Jr., philanthropist James Hormel,
shopping mall magnate Bren Simon, and Susie
Tompkins Buell, who with her husband Dou-
glas co-founded the Esprit clothing chain.
Buell, who met Brock at a get-together of
Hillary Clinton supporters, held a fundraiser
for him at her San Francisco home.

   Brock has been less than open – there’s a
temptation to use that word “slippery” – over
MMFA’s financing. At first Media Matters
spokeswoman Sally Aman insisted that “nei-
ther Media Matters nor its president and CEO
David Brock has received any money from
Soros or from any organization with which he
is affiliated.” But George Soros has been a
major force in funding MMFA – indirectly
perhaps, but powerfully, nonetheless. In early
2005, MMFA, through a spokeswoman, al-
lowed that “the group is no longer disavow-
ing any connection” with groups “affiliated”
with Soros.

   The decision to come clean, more or less,
was preceded – or perhaps, expedited – by
Cybercast News Service, which looked into
MMFA’s financial ties. According to a CNS
article (March 3, 2005), “there were numerous
and extensive links between Media Matters
and several Soros ‘affiliates’ like MoveOn.org,
the Center for American Progress and Soros
ally Peter Lewis.”

MUST READING  from
Capital Research Center...

Today’s environmental activists are well-established Washing-
ton insiders determined to impose their ideals on the rest of
us. In this groundbreaking new book, Bonner R. Cohen, a
longtime observer of green do-gooders, traces the rise of
environmentalism in America, a movement so thoroughly in-
grained in DC culture that the installation of one of its own
as Treasury Secretary was barely noticed. Cohen describes
how activists created an ideology that now dominates public
debate, along with a movement of nonprofit groups that is well-
organized and well-funded.

$14.95
To order, call  202-483-6900

or visit http://www.myezshop.com/capital_research/
or mail your check and book order to:

Capital Research Center, 1513 16th Street, NW Washington, DC 20036

   And in an email to CNS regarding MMFA’s
financial backers, spokeswoman Sally Aman
wrote: “In response to your query regarding
donor funding Media Matters for America
has never received funding directly from
George Soros.” Aman acknowledged sup-
port from MoveOn.org and the New Demo-
crat Network. She also named as a donor
Soros’s friend Peter Lewis, the insurance
tycoon who founded Progressive Corpora-
tion. Soros and Lewis were the top two
donors to anti-Bush “527” political pressure
groups during the 2004 election campaign.
Each gave more than $20 million to the osten-
sibly independent organizations.

   Regarding the dissembling and waffling
around the Soros relationship, conservative
activist David Horowitz said, “This is typical
of Brock’s operation. They split hairs to
present an untruth...Once you have the names
of donors, once you know Peter Lewis is
involved, you can’t deny it [the Soros affili-
ation].” Another Soros-backed think tank,
the Center for American Progress (CAP), has
also supported MMFA. John Podesta, CAP’s
president and Bill Clinton’s former chief of
staff, told the New York Sun that in 2004 CAP
aided Brock by offering office space and
administrative assistance.

   According to its tax records, MMFA took
in $155,100 in grants in 2003 and $3,564,471 in
grants in 2004. Its tax return dated December
31, 2005, lists income of $8,489,663 and assets
of $6,344,165.



7July 2007

FoundationWatch

Please
remember

Capital
 Research

Center
in your will
and estate
planning.

Thank you
for your
support.

 Terrence Scanlon,
PresidentFW

Capital Research
Center’s

next online radio
shows air live on
July 3, 3:05 p.m.

July 31, 3:05 p.m.
August 28, 3:05 p.m.

(Eastern time)
at http://

www.rightalk.com
(replays follow at 5

minutes past the
hour for the follow-

ing 23 hours)

You can probe the
backgrounds of many of the organizations profiled in

Foundation Watch
by visiting our

online database at

www.capitalresearch.org

You can also retrieve past issues of CRC newsletters, including

Organization Trends
Foundation Watch

Labor Watch
Compassion and Culture

Past issues may be ordered for $2.50 each. Orders must be prepaid. For
information or credit card orders, call (202) 483-6900

 Or mail your check to:

Capital Research Center,
1513 16th Street, N.W.

Washington, D.C. 20036

   Major funders of MMFA include the
Schumann Center for Media and Democracy,
whose president is PBS pundit Bill Moyers
($500,000 in 2005), the Gruber Family Founda-
tion ($200,000 in 2004-5), the Barbra Streisand
Foundation $25,000 ($35,000 in 2004-5), the
Arca Foundation ($100,000 in 2004), and the
Bernard & Audre Rapoport Foundation
($50,000 in 2005). The Bohemian Foundation
gave $475,000 in 2004-5. Its president is Colo-
rado heir Patricia Stryker, the 278th richest
American (on the 2006 Forbes 400 list).  The
Glaser Progress Foundation, whose presi-
dent is RealNetworks media software creator
Rob Glaser, gave $100,000 in 2005. At least
two funders –the Stephen M. Silberstein
Foundation ($100,000 in 2003) and the Susie
Tompkins Buell Foundation ($200,000 in
2004)— gave money to MMFA through the
Tides Foundation, which serves as a finan-
cial intermediary for left-wing nonprofits and
foundations.

   The press also reports that the Democracy
Alliance, the Soros-inspired consortium of
extremely wealthy liberal donors, has com-
mitted to give $50 million to selected left-wing
think tanks and advocacy organizations.
MMFA and John Podesta’s Center for Ameri-
can Progress were among the first beneficia-
ries. (For more information, see “George
Soros’s Democracy Alliance: In Search of a
Permanent Democratic Majority,” by James
Dellinger and Matthew Vadum, Foundation
Watch, December 2006.)

   While purporting to hold the media to high
standards, Media Matters for America traf-
fics in gossip and finger-pointing. It’s strik-
ing that so many wealthy liberal donors and
foundations have committed major sums to
this online start-up operation created by a
discredited political operative. That they are
prepared to get down and dirty testifies to the
anger and desperation they must feel.

Rondi Adamson is a Canadian journalist
who has been published in the Jerusalem
Post, Wall Street Journal, Christian Science
Monitor, Globe and Mail, Toronto Star and
many other publications. She may be reached
at rondi.adamson@gmail.com.

Rondi Adamson is a Canadian journalist
who has been published in the Jerusalem
Post, Wall Street Journal, Christian Science
Monitor, Globe and Mail, Toronto Star and
many other publications. She may be
reached at rondi.adamson@gmail.com.



FoundationWatch

8 July 2007

PhilanthropyNotes
Phil Kent’s new book, Foundations of Betrayal: How the Liberal Super-Rich Undermine America, is
receiving positive early reviews. Kent’s look at the world of big liberal tax-exempt foundations will “appall
supporters of free enterprise and other American traditions,” writes Rich Lowry, editor of National
Review. Kent, a former president of the Southeastern Legal Foundation, writes in the book that secre-
tive left-wing foundations, the advocacy groups they fund, and the politicians who fawn over them attack
free markets, help radical Muslims, and bankroll radical environmentalists. The book is published by Zoe
Publications.

Donor intent scored a rare legal victory when Tennessee judge Ellen Hobbs Lyle ruled that Fisk Uni-
versity in Nashville may not sell two paintings worth millions of dollars and devote the proceeds to aca-
demic and financial improvements, reports The Chronicle of Higher Education. Such expenditures would
violate the wishes of the late artist Georgia O’Keeffe who donated the art to the university for its use in
art education. Lyle based her decision in part on archived correspondence between O’Keeffe and the
school.

University of Oregon researchers found that donating money to charity makes donors feel good by
activating sections of the brain associated with pleasure, the Chicago Tribune reported. The new study
constitutes a significant advance in the discipline of neuroeconomics, which combines economics and
psychology to study how the brain directs the way individuals handle money. Using magnetic resonance
imaging, researchers observed that pleasure centers were more intensely stimulated in those test sub-
jects who voluntarily gave money to a food bank than in those who had money taken from them and given
to the same charity. Economic models would suggest “only Bill Gates or Warren Buffett should be
making contributions, and everyone else should just free-ride,” said economics professor William
Harbaugh, a co-author of the study. “But that doesn’t happen; there’s high participation, where even low-
income people are giving away a portion of their income.”

The new edition of Capital Research Center’s book The Great Philanthropists and the Problem of
Donor Intent by Martin Morse Wooster chronicles the ongoing struggle over control over the famous
Barnes Foundation art museum. Here’s the latest news: Commissioners of Montgomery County,
Pennsylvania, where the museum is located, are considering a proposal to issue bonds to buy the mu-
seum building and rent it back to the foundation, saving state taxpayers about $100-million and giving the
museum a $50-million endowment, reports the Philadelphia Inquirer. The forces eager to overturn the
bequest of Dr. Albert Barnes and move his art collection to Philadelphia are decidedly cool to the
proposal.

Online gifts to charities climbed by a median of 37% last year, a Chronicle of Philanthropy survey of 187
large groups revealed. The charities raised $1.2 billion in total in 2006, marking the first time Internet-
based donations exceeded the $1 billion mark in a one-year period.

The Pew Charitable Trusts and the National Environmental Trust (NET) announced that by Decem-
ber they intend to merge the staff and operations of NET and Pew’s Environment Program into a new
entity to be called the Pew Environment Group. The new green group will have a staff of more than 80
and estimated annual operating revenue of about approximately $70 million, which would make it one of
the nation’s largest environmental scientific and advocacy organizations. Dr. Joshua S. Reichert, who
has directed Pew’s Environment Program since 1990, will serve as managing director of the new group.




